فاطمه جعفری کمانگر؛ محمد رضایی
دوره 22، شماره 87 ، مهر 1400، ، صفحه 21-41
چکیده
برجسته کردن بسیاری از ارزشهای انسانی نظیر مقاومت، ایثار، صلح، آزادی، ظلمستیزی، عدالتخواهی و... در سایه ادبیات پایداری امکانپذیر است و کتب درسی مهمترین رسانهای است که در جهت پیشبرد اهداف آموزشی ...
بیشتر
برجسته کردن بسیاری از ارزشهای انسانی نظیر مقاومت، ایثار، صلح، آزادی، ظلمستیزی، عدالتخواهی و... در سایه ادبیات پایداری امکانپذیر است و کتب درسی مهمترین رسانهای است که در جهت پیشبرد اهداف آموزشی عمل میکند و میتواند باعث تقویت هویت ملی دانشآموزان و جلبتوجه آنها به ارزشهای انسانی شود. ازاینجهت، میتوان از این رسانه بهعنوان یکی از مهمترین ابزارها برای گسترش فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و صلح و دوستی در بین دانشآموزان استفاده کرد. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی به تحلیل جایگاه ادبیات پایداری در کتابهای فارسی دوره اول متوسطه پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری مشتمل بر کتابهای فارسی دوره متوسطه اول است و با توجّه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدود بودن جامعه آماری، جامعه و نمونه آماری یکی در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل نشان داد که توزیع فراوانی متون پایداری در کتابهای فارسی متوسطه اول یکنواخت نیست. پایه هشتم بیشترین حجم و پایه هفتم کمترین حجم از متون پایداری را به خود اختصاص داده است. همچنین، در کتابهای هر سه پایه، مؤلفههای مرتبط با جنگ و شهادتطلبی، دارای بیشترین فراوانی و مؤلفههای مربوط به صلح و آزادی کمترین میزان فراوانی را داشتهاند.